Boendes ansvar
Styrelsen ansvarar för den löpande förvaltningen av fastigheten och att verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. I den löpande förvaltningen ingår också ordningsfrågorna.
Detta innebär att styrelsen har ansvaret för att det är ordning och reda både i och utanför huset. Alla är skyldiga att rätta sig efter trivselreglerna. Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Som medlem i föreningen har du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus, utan du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar!
Trivselreglerna gäller samtliga boende. Även familjemedlemmar omfattas, liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt dig i lägenheten. Lägenhetsinnehavare som hyr ut sin lägenhet är skyldig att informera hyresgästerna om dessa regler.
Förseelser som är av liten betydelse för föreningen och övriga medlemmar kan inte leda till uppsägning. I allvarligare fall kan styrelsen agera mot den som bryter mot reglerna, men styrelsen måste alltid först uppmana medlemmen att följa dessa. Först därefter, och om medlemmen trots uppmaningen inte följer reglerna, kan det bli fråga om uppsägning.
• För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av omkringboende. Alla boende är skyldiga att visa hänsyn till varandra. Skyldigheten gäller i lägenheten, men också i gemensamma utrymmen som trapphus/entré och tvättstuga.
• Rökning är inte tillåten i trapphus, källare eller tvättstuga. Inte heller är det tillåtet att kasta fimpar strax utanför porten, ut genom fönster eller från balkongen. Man bör även visa normal hänsyn och inte röka direkt utanför porten eller under grannes fönster.
• Tänk på att vara rädd om och väl vårda föreningens egendom. Kostnader för underhåll och reparationer betalas av alla gemensamt.
• Om akut skada inträffar i huset/lägenheten, tag i första hand kontakt med Felanmälan, sedan någon i styrelsen (kontaktuppgifter finns anslaget i trappuppgångarna). För skador på lås, porttelefon och portar ska alltid styrelsen kontaktas först.
• Hälsa gärna på obekanta som uppehåller sig i trapphus och källare, för att ”störa” eventuell inbrottstjuv. Men också för att vara trevlig!
• Kontrollera att ytterporten i fastigheten går i lås efter in- och utpassering.
• Lämna inte källardörrar olåsta.
• Var särskilt vaksam mot okända personer i fastigheten.
• Skor, soppåsar, kassar o.dyl. ska inte placeras utanför din dörr.
• Var försiktig med eld.
• Din lägenhet skall vara utrustad med brandvarnare.
• Undvik störande buller och höga ljud som kan störa dina grannar. När det förekommer störningar i huset så måste den boende själv i första hand vidta
åtgärder och dokumentera dessa. Anledningen till det är att om det går så långt att det blir en tvist som hamnar i tingsrätten så måste styrelsen kunna visa vilka åtgärder som har vidtagits och när. Information om åtgärder som ska vidtas när det förekommer störningar finns på föreningens hemsida och kan laddas ner här.
• Tystnad gäller mellan 22.00 och 07.00, undvik störande vattenspolning och tvätt- och diskmaskin under denna tid.
• Bullrande reparationer (spikning, borrning, rivning av kakelplattor m.m.) får endast ske: måndag till fredag 07.00—20.00, helger 10.00—18.00.
• Ska du göra omfattande reparationer, meddela dina grannar, likaså om du planerar en fest.
• Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för att underhålla lägenheten. Vad som ingår i lägenheten och som skall underhållas framgår av föreningens stadgar. Till lägenheten hör/ räknas normalt lägenhetens golv, väggar och tak, inredning i kök och badrum, glas och bågar i fönster samt inner- och ytterdörrar. Om något går sönder måste du se till att det repareras.
• Det är särskilt viktigt att du har uppsikt över lägenhetens våtutrymmen. Läckageskador kostar stora pengar och leder i allmänhet till stort obehag för den som drabbas.
Vid utbyte av köksfläkt skall den nya vara av typen motordriven kolfilterfläkt. Anslutning av slang från fläkt till ventilationen får ej förekomma.
Till er som har en originalfläkt som renoverades och anpassades med ett kolfilter vid OVK kontrollen 2014 så finns kolfiltertillsats att köpa när det gamla filtret inte gör någon nytta längre. Tillverkaren rekommenderar att man byter kolfiltertillsatsen en gång om året. Men den är ju ganska dyr, och det kan tyckas onödigt att byta så ofta. Det beror ju på hur mycket fläkten används och om det skulle börja lukta matos i lägenheten. Inuti ”filterburken” finns det ett tunt, läskpapperliknande filter och detta kan man byta några gånger per år.
I lägenheterna finns frånluftsventiler, förutom i fläktskåpet i köket (bakom kryddhyllan) även i badrum och toalett. Dessa ventiler skall rengöras, men observera att inte vrida och ändra den inställning som är gjord vid OVK kontrollen. Ändrar ni i er lägenhet berör och drabbas era grannar av obalans i systemet.
- Matfett i avloppet är ett växande problem. Fett orsakar fettproppar, kan leda till stopp och i värsta fall översvämning. Fett används mycket vid matlagning, men om det hälls ut i vasken kan det bli stopp och leda till stora problem. Anledningen är att när fettet kommer ut i avloppet svalnar det och stelnar. Sedan fastnar det som fettklumpar på rörens insida. När det samlats tillräckligt mycket riskerar det att bli stopp inne i fastigheten och i värsta fall kan det leda till översvämningar.
- Ta för vana att alltid torka av stekpannor och liknande med hushållspapper innan diskning. Häll gammal matolja i en plastflaska eller mjölkförpackning med kork och lägg den i soppåsen. Ta även för vana att spola en god stund med hett vatten efter varje diskning.
- Observera också att enbart toalettpapper och avfall från den egna kroppen får spolas ned i toaletten. Det är därmed förbjudet att spola ner våtservetter, menstruationsskydd, hushållspapper och kemikalier m.m.! Dessa löses inte upp i vatten så som toalettpapper gör och kan därför orsaka stopp på samma sätt som matfett ovan.
Riksbyggen förvaltar fastigheterna på uppdrag av Brf Hektografen 2. Felanmälan och jour dygnet runt enligt nedan.
Felanmälan: 0771-860 860
Felanmälan e-post: fastighetsservice@riksbyggen.se
Observera att föreningen endast bekostar komplettering av namnskylt på dörr och namntavla i porten med nytt namn för andelsägare av bostadsrättslägenheten. Önskar du sammanboendes namn på dörr och namntavla i porten bekostas detta av den enskilde andelsägaren och beställs, mot faktura, av Riksbyggen.
Fel rörande den av föreningen gruppavtalade TV-, Bredband- och Telefonitjänsten kontaktas Tele 2 på 90 333.
Skador på portar, porttelefon och lås ska anmälas till styrelsen och inte rill Riksbyggen!
Föreningen har ett gruppavtal med Tele 2, som gäller alla medlemmar och hyresgäster.
Klicka på länken nedan och öppna upp vårt gruppavtal som PDF.
Vårt grupp avtal med Tele 2 (f.d. Com Hem).
Kundtjänst till Tele 2 nås på: 90 333.
Avtalet löper ett år i taget.
- En bostadsrättsinnehavare får hyra ut sin lägenhet i andra hand om styrelsen ger sitt samtycke. Blankett för avtal om andrahandsuthyrning kan laddas ner här. Se även §18 och 24 i föreningens stadgar.
- Det är inte tillåtet att hyra ut sitt garage i andrahand.
- Föreningen accepterar inte Airbnb. Ett nytt beslut från Hyresnämnden i Stockholm tydliggör att du som bostadsrättsinnehavare inte kan kräva att få hyra ut din bostadsrätt på Airbnb – bostadsrättsföreningen har rätt att säga nej. Airbnb faller in under samma regelverk som alla andra former av andrahandsupplåtelser. En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand om styrelsen har samtyckt till det. Alla former av självständiga upplåtelser är tillståndspliktiga. Detta gäller oavsett hur lång tid upplåtelsen pågår och om bostadsrättshavaren tar ut någon hyra.
• Mattor får inte skakas från balkongen.
• Balkongen ska inte fungera som förråd.
• Balkonglådor ska hängas på balkongens insida.
• Parabolantenn eller annan utomhusantenn får inte sättas upp på fasad eller balkongräcke.
• Grillning med för utomhusbruk godkänd elektrisk grill är tillåten på balkongen, dock inte med öppen eld (gasgrill eller kolgrill).
• Innan inglasning av balkongen ska du kontakta styrelsen.
• Var sparsam vid varmvattenförbrukning och lämna inte vatten rinnande i onödan. Byt kranpackning när vatten står och droppar. Var sparsam med den vattenburna uppvärmningen.
• Var också sparsam med el i fastighetens gemensamma utrymmen. Kostnader för vatten, vattenuppvärmning och el i gemensamma utrymmen betalas av alla bostadsrättsinnehavare/hyresgäster gemensamt.
Saknar du en hemförsäkring?
Då bör du verkligen tänka om. Att vara utan hemförsäkring innebär en stor risk, inte bara för dig själv, utan också för våra hem och grannar. Vill det sig riktigt illa kan det sluta med att du blir skuldsatt för resten av livet, kanske till och med hemlös. Börjar det brinna, om du får en vattenskada, eller råkar ut för en svår olycka kan det bli allvarliga och extremt kostsamma historier som påverkar dig för lång tid framöver. Du kan bli skadeståndsskyldig för hela kostnaden.
Kom ihåg att en hemförsäkring skyddar både hemma och på resa. Dessutom ingår rättsskydd,
ansvarsskydd och överfallsskydd. Bostadstillägget till hemförsäkringen ingår i avgiften till föreningen, du behöver inte teckna detta tillägg.
Tänk också på att även om du bor i andra hand behöver du en hemförsäkring.
• Ägare av husdjur ska övervaka att dessa inte stör eller förorenar i fastigheten. Vid rastning av hundar gäller samma regler som på allmän plats, dvs. hunden skall vara kopplad och hundbajset skall plockas upp..
• Matning av fåglar är inte tillåten inom fastigheten på grund av att matrester riskerar att locka till sig råttor och andra skadedjur.